Jak poprawić relacje z klientami?

Istnieje wiele czynników, które mogą mieć wpływ na budowanie relacji z klientem. Każdy konsument jest inny i wymaga indywidualnego traktowania. Należy pamiętać, że budowa i umacnianie dobrego kontaktu to żmudna praca, która z pewnością przyniesie efekty – ale w perspektywie długoterminowej. Jak poprawić relacje z klientami i zdobyć ich zaufanie?

Indywidualne podejście do klienta

Zarządzanie relacjami z klientem jest podstawą dobrej współpracy. Konsument chce poczuć się wyjątkowo, więc indywidualne podejście to dziś po prostu konieczność. Budowanie lojalności klienta jest pracochłonnym procesem, jednak można go usprawnić, na przykład dzięki systemom CRM. Wówczas w jednym miejscu mamy dostęp do historii kontaktów – działań, jakie zostały podjęte do tej pory, istotnych statystyk. To prawdziwa skarbnica wiedzy, która pomoże nam planować kolejne etapy komunikacji, budować zaufanie i powoli zdobywać lojalność konsumenta.
Warto pamiętać, że zarządzanie relacjami z klientem wymaga pracy wielu osób. System CRM z pewnością w tym pomoże, udostępnia bowiem również narzędzia do komunikacji wewnątrz firmy.

Analiza problemu

Ważnym krokiem, który przybliża nas do poprawy relacji z klientami, jest prawidłowa ocena problemu. Jeśli w kontakcie z konsumentem coś “nie gra”, należy ustalić powód i dopiero wtedy podjąć działania. Mimo że trudniej i drożej jest zatrzymać klienta niż pozyskać nowego, to ten wysiłek się opłaca. Warto więc okazywać zainteresowanie, być otwartym na klienta, pytać, czego potrzebuje i uważnie słuchać. Rozwiązywanie problemów w przyjaznej atmosferze jest o wiele prostsze i bardziej efektywne.

Szczerość to podstawa

I jeszcze jedna istotna kwestia, o której trzeba pamiętać: szczerość. Nie ukrywajmy szczegółów oferty, nie wprowadzajmy klienta w błąd – dajmy mu kompletną wiedzę o produkcie czy ofercie, aby na tej podstawie mógł podjąć świadomą decyzję. Raz zachwiane zaufanie potrafi zburzyć fundamenty, na których opiera się współpraca.
Bywa i tak, że popełnimy błąd w komunikacji z klientem lub nie wywiążemy się z umowy, bo   produkt, który otrzymał, nie spełnia jego oczekiwań. W tym przypadku również ważna jest szczera postawa i przeproszenie za niedogodności. Po rozwiązaniu sytuacji warto zaoferować dodatkowe korzyści, na przykład rabat czy promocję, które ostudzą emocje klienta. Czasami zwykłe „przepraszam” może zdziałać cuda.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here